Advent på Blomsterengen

Advent står for døren.

Vi gleder oss til alt som skal skje, men vil likevel la ting ta den tiden som er nødvendig. Vi demper belysningen, tenner røkelse og forsøker å skape god stemning og ro for barn og voksne.

Om formiddagen (mellom kl.9 og 10) kommer det fortsatt til å være mye plass til barnas frie lek, men vi skal ihvertfall bake julekaker og lage lys til barna. Alle hjelper til med å gjøre huset rent til jul i alle kriker og kroker, kanskje kan også dukkene og dyrene våre få et julebad i år. I ringen blir det annerledes enn det har vært til nå. Vi har adventsstund isteden.

Mandag 2. desember kl. 10 har vi vår lille adventhage på eventyrrommet. Vi setter oss i ring på gulvet, i midten av ringen står en krans av granbar. Midt i kransen et stort, brennende lys. Rundt kransen står små lys i epler. Vi hjelper barna å tenne lysene ved det store lyset mens vi synger adventssanger. Lysene setter vi rundt kransen. Til slutt er rommet opplyst. Eplelysene får barna med seg ved dagens slutt.

De påfølgende adventsstundene (kl. 10) vil vi sitte foran årstidsbordet, hvor det er pyntet til advent. Barna får høre om Maria og Josef som vandrer mot Betlehem, vi tenner lys i kransen og synger julesanger.

Fredag 6. desember (ca. Kl. 9.30 -10) får vi storfint besøk. Det er St. Nikolas, i sin staselige, røde kappe og hvite bispehatt, som kommer med klementiner til oss.

Fredag 13. desember (ca. Kl. 9.30-10) får vi igjen besøk. Denne gangen er det Lucia, med hele sitt følge av terner og stallgutter, som kommer med lys og lussekatter. Kom i god tid hvis du ønsker at barnet ditt skal oppleve disse to besøkene! ( foreldre er selvsagt også velkomne!)

Onsdag 18. desember kl. 9 inviterer vi dere foreldre på gløgg og julekaker.  Vi tenner adventlysene , synger litt og koser oss. Kanskje kommer det også en musiker.

Fredag 20. desember er siste barnehagedag før jul. Barnehagen skal bones i juleferien, personalet må klargjøre rommene og barnehagen stenger  kl. 14.

Torsdag 2. januar har personalet plandag. Barnehagen er stengt.

Første barnehagedag etter jul er fredag 3. januar.

Så vil vi ønske dere alle en riktig god adventstid,

med hilsen fra Mie, Karin, Torill, Line, Rachel og Marianne