Adventsbrev fra Kløverengen

Nå er det snart desember, og vi gleder oss til adventstiden i barnehagen. Vi ønsker at adventstiden skal være preget av en god atmosfære og fellesskap, samtidig som vi vil skape forventninger og bli kjent med julebudskapet. Vi ser fram til en hyggelig førjulstid i barnehagen. Det er en del begivenheter vi skal kose oss med i adventstiden.

Hver dag skal vi ha en advent- stund. Vi tenner lys i adventskransen og synger julesanger. Barna får høre juleevangeliet og får åpne adventskalenderen. Av denne grunn ønsker vi at alle barn er kommet innen kl.9.15. Vi har også andre tradisjoner i barnehagen før jul.

Vi skal ha adventshage eller adventspiral. Denne stunden skaper forventning og gir en opplevelse av fellesskap. Begivenhetens budskap er at mennesket kan hente lys fra en kilde utenfor seg selv, eller kanskje dypt inne i seg selv, og dele det med hverandre. Adventshagen er laget som en spiral av granbar med et tent lys i midten. En og en får barna gå inn til det store lyset og tenne sitt eget lille lys. Dette tar de med seg og setter forsiktig ned på en stjerne i granbaret. Barnet får følge på veien av julesanger og lyrespill av oss som sitter rundt. Det blir lysere for oss alle for hvert lys som blir tent og settes i spiralen. Eplelyset får barnet med seg hjem på slutten av dagen, og det kan lyse for dere hjemme mens vi venter.

Adventshagen har vi torsdag 5. desember. Da må alle barna være i barnehagen senest kl.9.00. Da blir dørene låst slik at vi ikke blir forstyrret under denne stemningsfulle seremonien. De foreldre som ønsker å være med på adventshagen er hjertelig velkommen! Her vil vi be om at dere ikke tar bilder da blitzen vil være forstyrrende.

St. Nicolas kommer på besøk fredag 6.desember. Vi vasker og rydder denne formiddagen, og han pleier å ha noe godt med til oss.

St. Lucia dagen er den 13. desember. Da kommer skolens Lucia til barnehagen med terner og stalledrenger. De synger for oss og deler ut lussekatter.

Juleavslutning inviterer vi til tirsdag 17. desember kl. 9.00. Her vil vi også be om at ingen kommer for sent. Josef og Maria, engler, hyrder og lam vil vise julespillet. Etterpå serverer barna pepperkaker som de har bakt selv.

I adventstiden skal vi også ha julegrøt, da vil vi gå opp på loftet og gi grøt til loftsnissen. Vi skal bake pepperkaker og kanskje baker vi et pepperkakehus, og vi skal prøve å få dyppet lys.

Barnehagen holder stengt i juleferien fra fredag 20. desember kl. 14.00 og vi åpner igjen fredag 3. januar.

En god og stemningsfull adventstid ønskes dere alle fra oss på Kløverengen.