Rytme

I leken kan alt skje ...

Barnehagen åpner hver dag kl. 07:00. Barn fra begge avdelinger som kommer før 7.30, samles på Blomsterengen.

Havregrøt serveres til frokost på begge avdelinger og det vil være fri lek over hele huset resten av dagen kun avbrutt av samlingsstund/ eventyrstund / lunsj.

Fri lek betyr at barna kan leke som de vil. Også ute, om været er godt. I leken kan alt skje. Det lekes med dukker og biler, dyr og klosser. Noen vil kanskje bare være sammen med de voksne og gjøre det som de gjør. De voksne er til stede hos barna og forsøker å gi impulser til leken uten å overstyre, men griper inn og hjelper til der det trengs. Dette er barnas tid for fri utfoldelse. Matlaging, husarbeide og enkle håndarbeidsaktiviteter er voksenarbeide, som barna kan delta i om de har lyst – og om det er mulig. Når det nærmer seg lunsjtid, rydder vi. hjeper kanskje til med å dekke bord og gjøre det fint på kjøkkenet.

Vi vasker hendene og går til bords. Vi synger eller sier et bordvers og spiser. De fleste klarer etter hvert å rydde bort tallerken og glass fra plassen sin etterpå, og vi sier takk for maten individuelt eller sammen. De minste barna spiser oftere enn de store. Etter maten skifter vi bleier/går på wc, kler på oss og går ut. Tiden dette tar, varierer med årstiden og været. Vi lar barna få den tiden som trengs for å klare mest mulig av påkledningen selv. Ute kan barna delta i de voksnes arbeid eller leke rundt omkring. De leker i sandkassene, i sklia, i ”bjørnehulen”, ”sandkasseslottet” og i eller mellom trærne.

Ettermiddagsmaten er som regel brød, knekkebrød eller rester fra hovedmåltidet. Ofte spiser vi ute, og hvis noen sover lenge, får de mat når de våkner. Etter maten leker barna ute eller inne på avdelingen. Barna vil ofte være ute hvis været er bra, men når det blir kaldere, går vi inn. Det ryddes og vaskes opp. Noen vil kanskje leke med klosser, tegne, eller pusle med andre ting. I løpet av dagen har vi også et lite fruktmåltid.

Barnehagen stenger hver dag kl. 16:30.

 

rytme_01
rytme_02
rytme_03
rytme_04
rytme_05

Årsrytme

Å følge årets gang i naturen er sentralt i barnehagen. Vi mennesker er forbundet med naturens svingninger og rytme og med rytmen i løpet av dagen. Akkurat som mennesket har sitt åndedrett, så har også naturen det, bare større og langsommere. Vi ønsker å tydeliggjøre årstidenes skiftninger for barna og gi dem gode årstidsopplevelser. Hele tiden fra sommer til jul er som “en stor innånding” – så begynner en ”langsom utånding” fra januar / februar. Markering av årstidene kan ha mange

former – innendørs tydeliggjøres de gjennom årstidsfestene, årstidsbordet og sangleker, eventyr og fortellerstoff. Når barna er ute og leker opplever de elementene; jorden de graver i og løper på, luften som er varm, kald, vindfull eller stille, vannet som sildrer og drypper, og ilden som flammer og brenner. Årstidsfestene kan du lese mer om i vår Årsplan under kapitlet om ÅRETS GANG I BARNEHAGEN.