Adventstid på Kløverengen og Blomsterengen

Adventsbrev for Kløverengen

Nå er det snart desember, og vi gleder oss til adventstiden i barnehagen. Vi ønsker at adventstiden skal være preget av en god atmosfære og fellesskap, samtidig som vi vil skape forventninger og bli kjent med julebudskapet. Vi ser fram til en hyggelig førjulstid i barnehagen. Det er en del begivenheter vi skal kose oss med i adventstiden.

Vi kommer til å ha en adventsstund hver dag hvor vi tenner adventskransen, synger sanger, forteller juleevangeliet og har adventskalender. Vi har også noen andre tradisjoner i barnehagen før jul. Vi skal ha adventshage. Denne stunden skal skape forventning og gi en opplevelse av fellesskap. Begivenhetens budskap er at mennesket kan hente lys fra en kilde utenfor seg selv, eller kanskje dypt inne seg selv, og dele det med hverandre. Adventshagen er laget som en spiral av granbar med et tent lys i midten. Hvert barn får gå inn til det store lyset og tenne sitt eget lille eplelys. Dette tar de med seg og setter forsiktig ned på en stjerne i granbaret. Barnet får følge på veien av lyrespill og vakre julesanger av oss som sitter rundt. Det blir lysere for oss alle for hvert lys som blir tent og settes i spiralen. Eplelyset som barna får med seg hjem, kan lyse for dere hjemme mens vi venter.

Adventshagen har vi mandag 1. desember. Da må alle barna være i barnehagen innen kl.9.30. Da blir døren låst slik at vi ikke blir forstyrret under denne stemningsfulle seremonien. De foreldre som ønsker å være med på adventshagen er hjertelig velkommen. Her vil vi be om at dere ikke tar bilder da blitzen vil være forstyrrende.

St. Nicolas kommer på besøk 5.desember. Vi vasker og rydder denne fredagen, og kanskje har han med noe godt til oss.

St. Lucia dagen skal markeres fredag 12.desember. Den blir feiret ved at skolens Lucia kommer til barnehagen med terner og stalledrenger. De synger sanger og deler ut lussekatter.

Juleavslutning vil vi invitere foreldrene til fredag 19.desember. Vi begynner kl 9.30 og her vil vi også be om at ingen kommer for sent. Da vil Josef og Maria og de andre vise dere julespillet. Etterpå serverer vi pepperkaker som vi har bakt selv.

I adventstiden skal vi også ha julegrøt. En dag går vi opp på loftet og gir grøt til loftsnissen vår. Vi skal bake pepperkaker og kanskje et pepperkakehus. Vi skal prøve å få dyppet lys, laget litt julepynt, og kanskje noen julegaver, så derfor venter vi med våre onsdags og torsdagsturer til januar.

Barnehagen holder stengt i juleferien fra og med tirsdag 22. desember kl .14 og fram til mandag 5. januar.

Vi på kløverengen vil ønske dere alle en god og stemningsfull adventstid.

Adventsbrev for Blomsterengen

Kjære foreldre til Blomsterengenbarna!

I det siste har vi vært ute med barna om formiddagen etter ringen. Derfor er det fint om de barna som kommer mellom 9 og 10 er kledd for utelek. Det har vært mye fin lek ute, og barna har god appetitt når de kommer inn til lunsj. Etter lunsj har de fleste vært klare for å sove, og de har sovnet raskt og sovet godt. Litt avhengig av været er jo dette, men vi synes det har fungert fint. Vi har for det meste vært inne etter hvilestunden. Da er det fri lek og ettermiddagsmat.

For de minste barna på Blomsterengen er det nytt, dette med advent og jul. Vi vil forsøke å formidle en stemningsfull adventstid uten å endre dagsrytmen og det daglige, trygge. Litt julerengjøring og baking blir det nok innimellom, men dagene er ofte veldig intense på Blomsterengen, så vi lover ingen ting. Å være tilstede med barna er viktigst!

Uansett er det jo slik at det kommer til å skje spennende ting i adventstiden.

Vi kommer til å ha en liten adventsstund isteden for ring, til samme tid, kl.9. Da sitter vi foran årstidsbordet, hvor det vil være pyntet til advent. Barna skal få høre en enkel fortelling om Maria og Josef som vandrer mot Betlehem, og vi tenner lys i kransen og synger julesanger. Siden dette vil foregå like ved døra til avdelingen, ber vi dere foreldre hjelpe oss med å passe på at barn som venter på å komme inn ikke lager støy ved døra akkurat da.

Noen datoer er det fint å merke seg:

Mandag 1.12 kl. 9 har vi vår lille adventhage inne på det vakre eventyrrommet ( mellom avdelingene). Der inne er det nokså mørkt, og vi setter oss i en ring sammen med barna. I midten står en krans av granbar, og midt i denne et stort, brennende lys. Rundt kransen står små lys i epler. Vi hjelper barna å tenne hvert sitt eplelys mens vi synger julesanger. Lysene setter vi forsiktig tilbake rundt kransen, og etter hvert blir rommet mer og mer opplyst. Eplelysene får barna med seg hjem når de blir hentet om ettermiddagen.

Fredag 5.12 (ca kl. 9.30-10) får vi besøk av St. Nikolas i sin staselige kappe og bispehatt. Han kommer med klementiner til oss, og hvis vi får det til, synger vi kanskje en sang for ham.

Fredag 12.12 ( ca. 9.30-10) kommer Lucia med hele sitt følge av terner og stallgutter. De synger og deler ut lussekatter til alle. Luciaopptoget består av skolens 1 klasse og fadderklassen.

Fredag 19.12 kl. 9 inviterer vi dere foreldre til julekaker ( hvis noen av dere har lyst til å ta med noe smått å bite i, er det hyggelig) og gløgg. Andreas ( pappa til Astrid ) spiller litt for oss. Vi tenner adventlysene, synger og ønsker hverandre god jul.

Men helt slutt er ikke barnehageåret enda, vi har åpent også mandag 22.12, men bare til klokken 14. Så er det juleferie for små og store.

Personalet har plandag fredag 2.1, og vi møtes igjen mandag 5. januar.

Vi ønsker dere alle en riktig god adventstid!

Med hilsen fra Rachel, Line, Torill, Karin og Marianne